vineri, 3 februarie 2012

Campul relational al gradinitei si al scolii primare

CAMPUL  RELATIONAL  AL  GRADINITEI   SI  AL  SCOLII    PRIMARE








Ø     CAMPUL  RELATIONAL  AL  GRADINITEI  SI  AL  SCOLII  PRIMARE – ASPECTE  CONCEPTUALE;

Ø     MEDIUL  EDUCOGEN  AL  GRADINITEI  SI  AL  SCOLII  PRIMARE;


Ø     NATURA  RELATIILOR  INTERPERSONALE  IN  GRADINITA  SI  SCOALA  PRIMARA;

Ø COLABORAREA  INSTITUTIEI  EDUCATIONALE  CU  ALTE  MEDII  EDUCATIONALE;


Ø REPERE  ACTUALE  PRIVIND  RELATIILE  INSTITUTIE – FAMILIE.



1.   CAMPUL  RELATIONAL  AL  GRADINITEI  SI  AL  SCOLII  PRIMARE – ASPECTE CONCEPTUALE

     
           Prescolaritatea constituie o etapa de varsta de mare receptivitate la stimularile educative si are o importanta deosebita pentru procesul scolarizarii copilului.
           Parteneriat gradinita-scoala: din pacate, oportunitatile de colaborare intre gradinita si scoala sunt mai rare, mai ales atunci cand institutia prescolara este plasata, spatial, in zone mai izolate sau mai departate de institutia scolara, situatie in care cele doua medii educationale pastreaza, doar virtual, interese comune. Cu toate acestea, avand in vedere ca gradinita si scoala primara reprezinta doua trasee educative succesive, dar parti ale unui proces care trebuie sa ramana in ansamblu unitar, legatura dintre respectivele institutii se cere intarita pentru ca trecerea de la una la alta sa asigure continuitatea proiectelor si finalizarea lor adecvata. Personalul didactic din cele doua institutii urmeaza sa caute impreuna acele prilejuri de colaborare care sa faciliteze integrarea copilului in mediul inalt formalizat al scolii. Cele mai frecvente oportunitati de intalnire dintre cele doua medii educationale, care se cer valorificate de catre ambii parteneri, privesc:
v   Vizitarea unei scoli in vederea cunoasterii de catre copiii prescolari a acestei institutii;
v   Vizitarea de catre scolari din clasa I a unei gradinite pentru a le impartasi copiilor de aici primele lor experiente scolare;
v   Organizarea unor sedinte cu parintii copiilor in ultimul semestru de activitate din gradinita la care sunt invitati cativa dintre viitorii invatatori, ce vor informa parintii asupra modului de pregatire al copiilor pentru scoala;
v   Simularea in cadrul gradinitei a unor activitati de tip scolar cu grupa pregatitoare;
v   Urmarirea de catre educatoare a copiilor deveniti scolari pentru sesizarea progreselor in dezvoltare sau, dimpotriva, a dificultatilor pe care le intampina sub efectul noilor solicitari;
v   Organizarea unor serbari comune;
v   Realizarea unor activitati metodice si cercuri pedagoce comune pentru educatoare si invatatoare ori de cate ori se ivesc probleme si solicutari care intereseaza ambele institutii.
              Pentru asigurarea continuitatii intre cele doua medii educationale, cadrele didactice din scoala trebuie sa cunoasca pregatirea ce se realizeaza in gradinite, iar educatoarele trebuie sa se informeze asupra dinamicii cerintelor ce se formuleaza in mediul scolar.
               Prin stabilirea primelor contacte cu scoala si cu invatatorii, copiii se vor familiariza din timp cu institutia dar si cu cele mai importante personaje ale ei ceea ce va contribui la reducerea nelinistilor si a starilor afective negative pe care le genereaza perspectiva primei zile de scoala.
                                              
                                              



2.   MEDIUL  EDUCOGEN  AL  GRADINITEI  SI          AL  SCOLII  PRIMARE

              Centrele de interes din gradinite: spatiul amenajat pe arii de stimulare ajuta copiii sa isi dezvolte personalitatea prin faptul ca le lasa posibilitatea de a alege singuri unde, cu ce, cu cine si cat se joaca, isi asuma responsabilitati pentru alegerile facute, percep activitatile ca fiind reusite deoarece sunt potrivite nivelului lor de dezvoltare si nu vor resimtii o frustrare ca urmare a faptului ca sunt constransi sa participe la activitati care sunt fie prea dificile, fie prea usoare. Alegand singuri si asumandu-si responsabilitatea deciziei, copiii devin independenti, capabili sa se descurce singuri, increzatori in propriile forte ceea ce duce la formarea unei imagini de sine pozitive.
                Tipuri de arii / centre / sectuare:
*   Biblioteca – reprezinta zona linistita;
*   Zona senzoriala – este zona care stimuleaza fantezia si imaginatia copilului;
*   Joc de masa – zona in care copilul capata achizitii in toate domeniile (cognitiv, socio-afectiv, fizic)
*   Arte plastice – copiii realizeaza activitati de desen, colaje, activitati practice, dactilopictura.
*   Stiinta – locul unde copiii isi asuma diferite responsabilitati, realizeaza mici experiente sub indrumarea educatoarei.
             Rolul educatoarei in amenajarea spatiului:
*   Alegerea spatiului grupei si aranjarea elementelor de mobilier;
*   Stabilirea climatului spatiului-lumina, sursa de apa,caldura,curatenie;
*   Identificarea resurselor materiale si depozitarea lor;
*   Amenajarea centrelor de interes;
               Amenajarea utila a salii de grupa:
*   Planificarea activitatilor inainte de amenajarea spatiului;
*   Amenajarea cat mai flexibila a mobilierului,in asa fel incat ariile sa poata fi extinse sau reduse in functie de cerintele activitatilor;
*   Aranjarea materialelor la nivelul copiilor pentru ca acestia sa le poata folosi singuri si sa le poata pune la loc;
*   Organizarea spatiilor de liniste in care copilul sa se simta singur,chiar sa se odihneasca;
*   Gandirea spatiului pentru miscare si libertatea de actiune din partea copilului;
*   Plasarea ariei nisip si apa langa o sursa de apa si pe o suprafata usor de curatat;
*   Plasarea centrelor zgomotoase departe de cele linistite si care cer concentrare;
*   Amenajarea zonei bibliotecii intr-un spatiu luminos si linistit;
*   Coltul naturii are nevoie de aer,lumina,spatiu;
*   Amplasarea unui spatiu in care copii sa isi tina hainele;
*   Plasarea mobilierului in asa fel incat sa poata vedea toti copiii,in toate ariile folosite;
*   Marcarea centrelor de interes prin simboluri pe care copiii sa le recunoasca;
        Sala de grupa trebuie sa indeplineasca si un rol estetic.Desi este aglomerata cu jocuri,jucarii si diverse materiale,ea trebuie sa ofere o imagine globala simpla,placuta si de siguranta pentru copil.Impodobirea salii cu desenele si lucrarile copiilor este mult mai eficienta decat pictarea peretilor.
         In concluzie,sala de grupa exprima creativitatea,flexibilitatea si competenta profesionala a educatoarei.




3.   NATURA RELATIILOR        INTERPERSONALE IN GRADINITA SI   SCOALA PRIMARA

            
               Existenta umana ar fi greu de conceput inafara relatiilor sociale, multiforme si care actioneaza in planuri diferite. Un caz aparte il ocupa relatiile interpesonale, definite de Mielu Zlate ca:…legaturi psihologice,constiente si directe dintre oameni.
               Copilul stabileste relatii interpersonale inca din frageda copilarie cu mama, familia sa, in timp ce pe masura dezvoltarii sale procesul de socializare se amplifica. Relatiile copilului cu grupurile sociale in care se va integra de-a lungul existentei sale vor exercita o importanta deosebita, atat asupra evolutiei sale ca persoana in permanenta devenire, cat si asupra randamentului activitatii desfasurate. Indeplinirea unor sarcini sau activitati comune determina intre membrii grupului relatii functionale de interdependenta, in vederea atingerii scopului comun propus. Pe de alta parte, pe langa relatiile legate strict de natura obligatiilor sau aactivitatilor, viata in grup comporta intotdeauna si aspecte emotional-afective, precum si momente de tensiune si conflict. Personalitatea elevului se contureaza si se manifesta in interdependenta cu viata grupului din care el face parte.
                In ceea ce priveste o posibila clasificare a relatiilor interpersonale in clasa de elevi / grupa criteriul utilizat il reprezinta nevoile si trebuintele psihologice resimtite de elevi / prescolari atunci cand se raporteaza unii la altii. Prin exploatarea acestui criteriu rezulta urmatoarele tipuri de relatii interpersonale:
§       Relatii  de intercunoastere;
§       Relatii de intercomunicare;
§       Relatii socio-afective;
§       Relatii influentare.
               La nivelul dinamicii si procesualitatii relatiilorinterpersonale, influenta educationala poate functiona ca si criteriu de analiza a interactiunilor dintre elevi / prescolari:
§       Relatii de cooperare – coordonarea eforturilor pentru realizarea unui efectiv comun;
§       Relatii de competitie – rivaltatea partenerilor in atingerea unei tinte comune;
§       Relatii de conflict – bazate peopozitia mutuala a partenerilor raportata la un scop indivizibil;
      Exista si situatii in care clasificarea relatiilor interpersonale, punand accent pe aportul influentei educationale in sensul actiunii mutuale a partenerilor, poate fi realizata astfel:
§       Relatii de acomodare;
§       Relatii de asimilare;
§       Relatii de stratificare;
§       Relatii de alineare;
                 In concluzie relatiile interpersonale se refera la totalitatea relatiilor ce se desfasoara in gradinita si scoala primara, privind totalitatea legaturilor ce se formeaza in urma colaborarii dintre membrii acestor institutii.



                                                                  






4.   COLABORAREA  INSTITUTIEI  EDUCATIONALE  CU  ALTE  MEDII  EDUCATIONALE

                    Colaborarea institutiei educationale cu alte medii educationale se refera la parteneriatele ce se desfasoara intre gradinita / scoale cu institutii / grupuri care au drept scop educarea copilului, respectiv a elevului.
                       Parteneriatul educational gradinita-familie – familia reprezinta una dintre cele mai vechi forme de comunitate umana, ce asigura mentinerea continuitatii biologice, culturale a societatii, satisfacerea nevoilor personale, asigurand sentimentul sigurantei, mentinerii si dezvoltarii personalitatii.
                        Parteneriatul educational gradinita-familie se refera la construirea unor relatii pozitive intre familie si gradinita, la o unificare a sistemunlui de valori care poate avea un efect benefic asupra copiilor atunci cand acestia vad educatoarea sfatuindu-se cu parintii.
                        Pentru realizarea parteneriatului este necesar ca:
Ø    Parintii sa fie priviti ca participanti activi, care pot aduce o contributie reala si valoroasa la educarea copiilor lor;
Ø    Sa se recunoasca si valorifice informatiile date de parinti referitoare la copii;
Ø    Parintii sa ia parte la adoptarea deciziilor referitoare la copiii lor;
Ø    Responsabilitatea sa fie impartita intre parinti si educatoare;
Ø    Parintii sa faca parte din Comitetele de parinti;
Ø    Sa ajute alti copii din gradinita impreuna cu educatoarele, ca voluntari ai programului;
Ø    Sa organizeze activitati de colectare de materiale sau fonduri pentru gradinita sau grupa;
Ø    Sa ajute la continuarea programului educativ acasa;
Ø    Sa urmareasca in mod regulat progresul copiilor lor;
Ø    Sa ia parte, sa sprijine activitatile extrascolare organizate impreuna cu educatoarea;
                     Cultivarea unor relatii de parteneriat efectiv intre gradinita si familie, in  sprijinul educatiei si cresterii copilului constituie cheia succesului viitor in adaptarea si integrarea scolara; este primul pas catre o educatie flexibila si dinamica a personalitatii copilului.




5.   REPERE  ACTUALE  PRIVIND  RELATIILE  INSTITUTIE – FAMILIE

                Relatia scolii cu familia: familia trebuie sa cunoasca cel mai bine copilul si inca de la nastere sa trateze prioritar satisfacerea nevoilor de baza ale acestuia.
                       In calitatea sa de coterapeut parintele trebuie:    
·       Sa-si formeze abilitatea necesara pentru a infrunta propriile dureri si porniri agresive, fara a le rasfrange asupra relatiilor cu copilul;
·       Sa perceapa in mod realist ritmul de dezvoltare al copilului pentru a avea o imagine realista;
·       Sa rasplateasca copilul prin aprecieri, incurajari si multumiri;
·       Sa se simta partener al scolii;
·       Sa contribuie la deciziile asupra educatiei copiilor lor;
·       Sa inteleaga si sa sprijine planurile de dezvoltare ale scolii;
·       Sa admita nivelul de dezvoltare si rata progresului intelectual pentru fiecare copil in mod individual, asa cum este el;
·       Sa se implice in organizarea activiatatiilor extrascolare;
                         La scoala copilul este implicat in mai multe activitati individuale sau de grup pe care trebuie sa le continue acasa. De aceea cel putin unul dintre membrii familiei trebuie sa frecventeze petriodic scoala pentru a cunoaste o serie de activitati si utilitatea acestora.
Comunicarea parintilor cu scoala se realizeaza prin:
·       Utilizarea zilnica a unui caiet de corespondenta prin care se comunica informatiile necesare legate de programul si comportamentul copilului;
·       Participarea la sedintele semestriale cu parintii;
·       Participarea la sesiunile de evaluare a copiilor si la formularea obiectivelor de dezvoltare de cel putin doua ori pe an;
·       Realizarea de vizite la scoala din proprie initiativa sau la initiativa profesorului;
·       Acceptarea vizitei invatatoarei la domiciliul elevului;
·       Participarea la activitatile scolare didactice si terapeutice, respectiv extrascolare;
·       Participarea la activitati stiintifice.
                           In concluzie, scoala trebuie sa pastreze relatii apropiate cu familia in sensul dezvoltarii eficiente ale copilului.
























GRUPA  NR. 8

NISTOR  AURELIA – VALERIA - CAMPUL  RELATIONAL  AL  GRADINITEI  SI  AL  SCOLII  PRIMARE – ASPECTE CONCEPTUALE

 BALAI IOANA-MARIUTA - MEDIUL  EDUCOGEN  AL  GRADINITEI  SI  AL  SCOLII  PRIMARE

PATRASCAN OCTAVIA - NATURA  RELATIILOR  INTERPERSONALE IN GRADINITA SI   SCOALA PRIMARA

FOROGAU  FLORINA -  COLABORAREA  INSTITUTIEI  EDUCATIONALE  CU  ALTE  MEDII  EDUCATIONALE

SANGEORZAN  MARIA - REPERE  ACTUALE  PRIVIND  RELATIILE  INSTITUTIE – FAMILIE






              









                       BIBLIOGRAFIE:


§       Revista  LABORATOR PRESCOLAR, Mihaela Paisi Lazarescu, Liliana Ezechil, editura V & Integral, Bucuresti 2011;
§       www.didactic.ro

§       Curs  Managementul clasei de elevi  Romita Iucu 2005

§       Revista  Invatamantul prescolar 2005

§       Revista  Laborator  prescolar  Mihaela Paisi Lazarescu, Liliana Ezechi, editura V & Integral, Bucuresti 2011

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu