Avantajele activităţilor integrate în
grădiniţă
Activitatea integrată - este
activitatea specifică reformei curriculare propusă de noul Curriculum pentru
învăţământul preşcolar. Aceasta se desfăşoară atât ca activităţi în cadrul unui
proiect tematic, cât şi în cadrul proiectării pe teme săptămânale. Procesul
instructiv-educativ pe care îl desfăşurăm în grădiniţă, permite fiecărei
educatoare, sau echipe de educatoare, punerea în valoare a propriei experienţe
didactice, prin activităţi educative cu caracter integrat, şi cu o abordare
complexă a conţinuturilor.
Prin activitate integrată înţelegem –
demers global, în care graniţele dintre categoriile de
activităţi dispar, activitatea
desfăşurându-se după un scenariu unitar, în scopul investigării unei teme. Demers
concertat, coerent, care nu se desfăşoară fiindcă se cere, ci pentru că asigură
un plus în educarea şi instruirea copiilor. Aceste activităţi ample, care
reunesc conţinuturi din ştiinţe şi domenii diferite înlesnesc copilului
procesul înţelegerii, însuşirii şi aplicării cunoştinţelor. Astfel se creează situaţii
de învăţare optim structurate din punct de vedere logic, psihologic şi
pedagogic, determinând experienţe de învăţare mai complexe, net superioare celor
monodisciplinare. Activitatea integrată din grădiniţă ne conduce la realizarea
unui scenariu bine gândit pentru o zi. Această activitate presupune o împletire
de obiective care provin de la arii curriculare diferite, apelându-se la conţinuturi
din diferite domenii.
Clasificare:
Activitătile integrate sunt de patru
feluri în functie de elementele de conţinut. Astfel, avem:
• activitate integrată care cuprinde
toate activităţile din cadrul unei zile
• activitate integrată care integrează
ALA (activităţi liber alese) și ADE (activităţi pe domenii experienţiale)
• activitate integrată care cuprinde
ADE dintr-o zi
• activitate integrată în care sunt
înglobate mai multe domenii experienţiale, indiferent de programul zilei
Activitatea integrată poate fi
definită ca fiind un demers coerent, global în care graniţele dintre discipline
dispar, activitatea desfăşurându-se după un scenariu bine stabilit, în scopul
investigării unei teme. Prin aceste activităţi se va pune accentul pe
dezvoltarea gândirii critice, pe latura calitativă a formării, pe feed-back-ul
pozitiv. Integrarea se va face prin împletirea într-un scenariu bine închegat a
conţinuturilor corespunzătoare ariilor curriculare implicate. În maniera activităţilor
integrate întregul program al unei zile reprezintă un tot, un întreg, având o
organizare şi structurare a conţinuturilor menită să elimine graniţa dintre
domeniile de învăţare.
Abordarea integrată este, aşadar, o
împletire a conţinuturilor într-o formă atractivă, flexibilă, care conduce
activitatea copilului spre investigare, documentare, cercetare şi aplicarea
practică a celor învăţate. Săptămânal, fiecare educatoare trebuie să desfăşoare
3 activităţi integrate la nivel I(3-5 ani) şi 5 activităţi la nivel II (5-6/7
ani ).
În activităţile integrate accentul va
cădea pe activităţile de grup şi nu pe cele frontale, copiii fiind încurajaţi
în permanenţă să se manifeste, să -şi exprime ideile, să interpreteze date, să
facă predicţii, să-şi asume roluri şi responsabilităţi, şi mai ales, „ să
facă”, „ să trăiască împreună cu ceilalţi” şi „ să devină” parte integrantă a
comunităţii. Un aspect important ce trebuie precizat legat de proiectarea şi planificarea
activităţilor de tip integrat este faptul că activităţile care fac parte din
activitatea integrate îşi pierd statutul de activitate de sine stătătoare,
acestea fiind părţi componente ale unui demers global.
Avantajele
activităţilor integrate în grădiniţă sunt:
• dobândeşte cunoştinţe profunde şi
solide;
• identifică mai uşor relaţiile dintre
idei şi concepte;
• face corelaţii între temele abordate
în grădiniţă şi cele din afara ei;
• parcurge teme care-l interesează şi
le studiază mai mult timp;
• se încurajează comunicarea;
• învaţă să rezolve sarcini prin
cooperare;
• se formează sentimentul de
apartenenţă la grup;
• devine mai responsabil în procesul
învăţării.
• stimulează interesul pentru
abordarea unor noi conţinuturişi metode;
• îşi organizeaza mai bine
planificarea;
• utilizează o varietate de activităţi
pentru a prezenta tema în profunzime;
• încurajează copiii să producă idei
originale pentru activităţi.
• Finalităţile activităţii integrate
sunt selectate din listele de obiective cadru şi de referinţă ale domeniilor
experienţiale, iar obiectivele operaţionale vor constitui un set unitar şi restrâns
de 4-5 obiective, cu referire directă la experienţele de învăţare vizate.
• Conţinuturile abordate sunt
selectate şi abordate în strânsă relaţie cu nucleul de integrare curriculară.
Într-o situaţie în care tema săptămânii este
„Animale sălbatice”, iar tema activităţii integrate este „Proiectarea unei grădini zoologice pentru oraşul
nostru”, conţinuturile didactice vehiculate vor proveni din domeniile
experienţiale: Ştiinţe, Om şi Societate şi, eventual, din domeniul estetic şi
creativ, dar se vor selecta acele conţinuturi şi activităţi care vor contribui
la îndeplinirea cerinţelor impuse de tema activităţii integrate.
De exemplu, alcătuirea proiectului
grădinii zoologice, cu vizualizarea spaţiului şi a accesoriilor necesare pentru
găzduirea fiecărui tip de animal, discutarea şi decizia privind vecinătăţile,
spaţiile de vizitat, hrana necesară, formularea regulilor de comportament
pentru vizitatori, estimarea costurilor biletelor etc.
• Fiecare dintre situaţiile de
învăţare proiectate şi desfăşurate în cadrul activităţii
integrate contribuie la explicitarea,
analiza, rezolvarea temei activităţii.
• Activitatea integrată include
valenţele formative ale curriculumului integrat ca model de proiectare
curriculară. În situaţia descrisă în exemplul de mai sus, copiii vor fi încurajaţi
să caute informaţii privind dimensiunile, habitatul, comportamentul, hrana unor
animale sălbatice care vor fi găzduite în grădina zoologică, să propună mai
multe variante de organizare a grădinii zoologice, pe care să le ilustreze cu
material intuitive (gărduleţe, cuşti construite din cutii de carton sau cuburi,
animale în miniatură etc.).
Activităţile integrate aduc un plus de
lejeritate şi mai multă coerenţă procesului de predare-învăţare, punând accent
deosebit pe joc ca metodă de bază.
Activitatea integrată se dovedeşte de
a fi o soluţie pentru o mai bună corelare a activităţilor de învăţare cu viaţa
societăţii, cultura şi tehnologia didactică. Pentru copiii mici, adaptarea la
regimul grădiniţei se face adesea cu greutate. Cea mai uşoară cale de a-l face
pe copil să nu simtă absenţa mamei, a jucăriilor şi lucrurilor personale de
acasă este aceea a "scenarizării" activităţilor din grădiniţă. Marea
artă a educatoarei este aceea de a fi o artistă deosebită şi de a da, în fiecare
clipă, "marea reprezentaţie" în faţa micilor spectatori şi de a-i
implica şi pe ei.
Concluzii
Reușită predării integrate a
conținuturilor în grădinită ține în mare masură de gradul de structurare a conținutului proiectat, într-o
viziune unitară, țintind anumite finalități. Învățarea într-o manieră cât mai firească, naturală pe de-o parte
și, pe de altă parte, învățarea conform unei structuri riguroase sunt extreme
care trebuie sa coexiste în curriculum-ul integrat. De reținut este faptul că preșcolarii trebuie sa învețe într-o
manieră integrată, fiecare etapă de dezvoltare
fiind strâns legată de cealaltă. Activitățile integrate sunt oportune în acest
sens, prin ele aducându-se un plus
de lejeritate și mai multă coerență procesului de predare-învățare, punând
accent deosebit pe joc ca metodă de
bază a acestui proces.
Activitatea integrată se dovedește a
fi o soluție pentru o mai bună corelare a activităților de învățare cu viața
societății, cultura și tehnologia didactică.
Bibliografie:
·
***Programa
activităților instructiv-educative din gradiniță;
·
Ministerul
educației și cercetării "Metoda
proiectelor la vârstele timpurii" Ed. Miniped. București 2002
·
Revista
Învățământului Preșcolar nr. 3-4/2003
·
Curriculum
pentru învăţământul preşcolar, Bucureşti 2009
·
Educaţia
timpurie – ghid metodic pentru aplicarea curriculumului preşcolar, Adina Glava,
Maria Pocol, Lolica-Lenuţa Tătaru, Editura Paralela 45, 2009
·
www.didactic.ro
UNIVERSITATEA
,,BABEŞ-BOLYAI” CLUJ-NAPOCA
FACULTATEA
DE PSIHOLOGIE ŞI ŞTIINTE ALE EDUCAŢIEI
SPECIALIZAREA
P.I.P.P. EXTENSIA NĂSĂUD
Studente,
an II, Zi :
v
Pușcaș
Varvara Maria
v
Tofan
Alina Ramona
v
Ciui
Anamaria
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu